Thursday, 21 April 2016

7 Senarai Pekerjaan Yang Paling Mencabar Di Dunia

Tags

DEMI menyara keluarga seseorang manusia memerlukan pekerjaan samaada ianya berisiko tinggi ataupun sebaliknya. Mungkin diantara kita terpilih untuk melakukkan pekerjaan yang mencabar mungkin?

Pernah tak anda terfikir setiap keselesaan dan kemudahan anda hari ini adalah atas hasil usaha mereka yang menggadaikan nyawa demi tugas yang dipertanggungjawabkan? Kalau setakat kerja duduk kat office menghadap komputer je tolonglah jangan banyak complain. Sekarang ni dah lah susah nak dapat kerja, jadi bersyukurlah dengan kerja yang ada.

Tak suka kerja sekarang, cari kerja lain. Suka kerja tu, kerja rajin-rajin. Okeh?

Berikut merupakan senarai pekerjaan yang berbahaya dan mencabar:

1. Juruteknik Elektrik

Kerja ini sangat berbahaya kerana ia mengancam nyawa mereka. Selain daripada terkena kejutan elektrik mereka juga berhadapan dengan risiko jatuh dari tempat tinggi.

2. Juruteknik Pemanjat Pencawang atau Menara Telekomunikasi
Pekerjaan ini dikatakan antara pekerjaan paling mencabar di dunia. Di Amerika Syarikat, salah satu peratusan kematian paling tinggi adalah berkaitan dengan pekerjaan ini.

3. Ahli Bomba
Mereka bukan hanya meyelamatkan mangsa kebakaran, mereka juga dilatih untuk menyelamatkan mangsa dalam keadaan yang ekstrem. Mereka terdedah dengan sebarang kemungkinan seperti disambar api, runtuhan batu dan bahaya bahan kimia jika melibatkan bangunan kilang.

4. Nelayan Laut Dalam
Mereka terdedah dengan laut yang bergelora, ribut petir dan kemalangan bot. Laut yang bergelora dengan teruk adalah punca kebanyakan nelayan mati sebelum sempat sampai ke darat.

5. Pembalak
Mereka berdepan dengan sebarang kemungkinan seperti pokok tumbang dan serangan binatang buas.

6. Pekerja Buruh Tapak Pembinaan
Kerja begini lagilah mencabar. Hari-hari mereka berdepan dengan pelbagai risko, antaranya terjatuh dari tempat tinggi, terdedah dengan besi cerucuk dan macam-macam lagilah.

7. Pekerja Penyelenggaraan Bangunan
Tak mudah nak bersihkan bangunan-bangunan tinggi ni, mereka terpaksa menggadaikan nyawa mereka untuk memastikan bangunan mencakar langit ini tersergam indah dan bersih.

P/S : Hati-hati semua pada pekerja seperti ini. Demi mencari rezeki halal buat keluarga

Show comments
Hide comments


EmoticonEmoticon