Saturday, 27 February 2016

Tips Mudah Penjagaan Bateri Kereta Agar Tahan Lama

Tags

PASTI anda akan risau jika kereta milik anda tidak boleh dihidupkan atau distart kembali. Salah satu faktornya adalah bateri anda telah KONG iaitu telah kehabisan caj-caj atau expired.

Untuk menghidupkan enjin kereta, kita perlu memastikan bateri kereta kita berada di tahap yang optimum dan memuaskan.

Bateri yang lemah akan menyukarkan kita untuk menghidupkan enjin. Dalam masa sama, ia akan meningkatkan risiko untuk kereta tiba-tiba rosak ketika sedang memandu di jalan raya.Secara tidak langsung, ia akan melibatkan kos yang tinggi untuk memulihkan kereta.

Terdapat dua jenis bateri kereta yang digunakan :-

1. Bateri Sel basah.
2. Bateri Sel kering.

Bateri Sel Basah

Untuk bateri basah, pemilik kereta perlu sentiasa memantau keadaan air bateri. Pastikan ia berada pada paras yang normal. Sekiranya air bateri berada pada paras yang rendah, segera tambahkan air bateri.

Ini bagi mengelakkan daripada plet plumbum menjadi kering.

Bateri Sel Kering

Bateri kering (atau maintenance-free battery) pula berbeza dengan bateri basah dari segi penyelenggaraan. Bateri kering tidak memerlukan pemilik kereta untuk periksa air bateri setiap masa.

Cara Menjaga Bateri Kereta

Pemilik kenderaan yang bijak adalah mereka yang tahu bagaimana untuk menjaga bateri kereta dengan baik. Jangka masa untuk melihat keupayaan bateri ini hanya mengambil masa 5 minit sahaja sebelum kita memulakan perjalanan.Dengan melaburkan masa 5 minit, ia mampu menyelamatkan kenderaan kita sepanjang perjalanan. Berikut adalah 3 cara menjaga bateri kereta.

#1 – Seminggu Sekali

Lakukan penyelenggaraan pada air bateri seminggu sekali. Jika ia berada pada paras yang rendah, isi semula sehingga ia mencapai tahap yang normal. Elakkan daripada terlebih isi air bateri. Kerana limpahan air bateri akan merosakkan beberapa bahan kereta yang lain. Untuk membeli air bateri, ia boleh didapati di stesen minyak yang berdekatan dengan kos serendah RM2 sebotol.

#2 – Buang Debu Putih
Debu putih ini adalah kesan-kesan yang kita dapat lihat pada terminal bateri. Penting untuk kita bersihkannya.

1. Bancuhan natrium karbonat (serbuk penaik / baking powder).
2. Satu sudu teh serbuk.
3. Satu cawan air.

Apabila bancuhan ini dibilas pada terminal bateri, maka kita akan lihat munculnya buih-buih di sekeliling. Buih ini akan hilang sekali dengan kesan debu putih.
Selepas itu, pastikan kita ketatkan ikatan kepala bateri dan bilas dengan air biasa.

#3 – Sentiasa Periksa Bateri

Seelok-eloknya, sebelum kita memulakan perjalanan ke tempat yang jauh, periksa bateri terlebih dahulu.Ada kemungkinan penutup bateri hilang, bahagian bateri retak dan sebagainya. Dengan melakukan semakan secara ringkas ini, kita dapat mengelakkan daripada menanggung risiko keselamatan dan kos yang tinggi bagi tujuan pembaikan.

P/S : Semoga perkongsian mengenai tip penjagaan kereta kali ini membantu para pembaca. Mohon sebarkan artikel ini untuk manfaat rakan-rakan kita yang memiliki kereta.

Show comments
Hide comments


EmoticonEmoticon