Friday, 19 February 2016

Kepala Bayi Terputus Semasa Dilahirkan

Tags

BERITA yang cukup menyedihkan yang perlu ditanggung oleh seorang ibu yang tidak mempunyai rezeki untuk menimang cahaya mata dalam keluarga apabila bayi yang dilahirkan meninggal setelah kepala bayi tersebut terpisah dari tubuh badan.

Menerusi Portal berita di Indonesia, bangkapos.com, semasa proses bersalin kepala bayi yang baru keluar dari pintu rahim ibunya tiba-tiba terputus dan badan bayi malang itu tertinggal di dalam rahim ibunya.

Sejurus mendapati kepala bayi itu terputus, bidan desa yang sedang menyambut kelahiran bayi berkenaan bertindak pantas mengejarkan ibu bayi itu ke hospital berdekatan. Difahamkan, Hanum telah dimasukkan ke Rumah Sakit Umum (RSU) Abdul Manan Simatupang.

Namun tanpa disedari bidan desa itu telah tertinggal kepala bayi terbabit di rumah Hanum. Selain itu, badan bayi yang terputus berjaya dikeluarkan dari rahim Hanum sebelum proses pembedahan dilakukan pihak hospital.

Hanum kini berada dalam keadaan stabil dan masih dirawat di hospital.

Sejurus itu, keluarga Hanum bertindak membuat laporan polis mengenai kejadian itu di balai polis Asahan.

Pihak polis setakat ini masih melakukan siasatan lanjut membabitkan kejadian itu dengan melakukan soal siasat ke atas empat saksi.

Empat saksi yang dimaksudkan ialah bidan bersalin tersebut yang hanya dikenali sebagai B, 35; suami Hanum, RS dan M yang merupakan jiran tetangga kepada Hanum.

Pegawai polis Asahan, Tata Dirsa Atmaja berkata, ketika ini pasukan penyiasat masih melakukan siasatan ke atas bidan desa terbabit.

“Kesemua saksi sedang disoal siasat dan hingga saat ini, keterangan suspek masih dikumpul untuk semakan lanjut,” ujarnya.

P/S: Semoga ibu yang melahirkannya tabah menghadapi dugaan ini.

Show comments
Hide comments


EmoticonEmoticon